Nye ansatte på hovedkontoret i Finland presenterer seg

Johan Kaurila begynte som innkjøps- og logistikksjef i mai. Nicolina Mickelsson har forsterket økonomiteamet siden august. Vi ba dem fortelle hvordan de første ukene og månedene har gått i ventilasjonsaggregatenes verden.

Johan Kaurila (M.Sc.), leverandør- og logistikksjef

– Før Enervent jobbet jeg 11 år i ulike stillinger i et selskap som leverer oljevern og miljøløsninger globalt. Også der hadde jeg ansvar for blant annet prosjekter knyttet til logistikk og lager. Selv om jeg trivdes godt, er mer enn ti år hos samme arbeidsgiver ganske lang tid. Hos Enervent var jeg fremfor alt interessert i muligheten til å teste nye utfordringer på et helt annet felt enn tidligere.

– Min nåværende stillingsbeskrivelse inkluderer kontakt og tilbud på nye og alternative leverandører, samt ansvaret for å tegne og utvikle logistikkvirksomheten. Jeg har studert økonomi, supply chain management og logistikk, så jeg er på rett felt. Jeg har også studert til idrettsinstruktør ved en høyskole, noe som betyr at jeg også har jobbet med ulike ting knyttet til trening og velvære. I fritiden gir idretten en viktig motvekt til jobben.

– De første månedene har gått bra! Spesielt det pågående SAP-prosjektet har holdt meg opptatt, og jeg lærer mye nye ting og metoder i det også. Enervent har et flott team og fra dag én følte jeg meg som en del av huset.

Johan rapporterer til Mikael Karlsson, som er ansvarlig for forsyningskjeden.

Nicolina Mickelsson (M.Sc.), finanskontrollør

– Min stillingsbeskrivelse er bred. Jeg har blant annet ansvar for selskapets eksterne og interne rapportering. I tillegg til det vil jeg også være ansvarlig for konsernrapporteringen til vårt norske søsterselskap Exvent AS. Jeg rakk å jobbe innen revisjon i mer enn 10 år, hvorav de siste 8 årene som KHT-revisor (en finsk revisoreksamen) i hovedstadsregionen. Nå får jeg se hvordan det er å jobbe «på den andre siden av bordet».

– Enervent interesserte meg fordi den kombinerer mange ting. Det er viktig for meg å jobbe for et selskap jeg tror på produktene deres. Jeg lærte om løsninger knyttet til god inneluft da vi bygde huset vårt. Vi valgte et Enervent ventilasjonsaggregat, så merket var allerede kjent. Arbeidsoppgavene er allsidige, og det internasjonale eierskapet gjør stillingsbeskrivelsen enda bredere. Beliggenheten er selvsagt også perfekt for en Borgåboer.

– De første ukene har gått bra, og alle har vært veldig hyggelige. Selv om jeg bare har vært her noen uker, føler jeg meg allerede som en del av gruppen. Jeg hadde hørt at det beste med Enervent er de hyggelige menneskene og den gode lagånden, og det stemmer.

Nicolina rapporterer til Monica Strandell, som er ansvarlig for økonomi og HR.